donderdag 8 maart 2012

poncho voor mijn dochter

Deze poncho voor mijn dochter heb ik gemaakt volgens een eenvoudig patroon, nl:

- Voor de halsopening haak je een aantal lossen dat deelbaar is door 8. Maakt het aantal lossen zo lang dat het hoofd er doorheen past.
- Sluit de ring dan met een halve vaste.
- Deel het aantal lossen door 4 en plaats een toerenteller oid op 1/4 en op 3/4 van het begin van je toer. Op  deze 2 plekken wordt gemeerderd in iedere toer en dit worden de punten van de poncho.

Het haakpatroon voor de eerste toer is:
1. haak 3 lossen (dit wordt je eerste stokje), daarna 2 stokjes in de volgende 2L. Haak daarna 1 losse.
De rest van de toer haak je steeds: 1 stokje in elk van de volgende 3L, dan 1L.
Sluit de toer met een halve vaste.

2 en verder: haak volgens onderstaande tekening verder. Om elke losse van de vorige toer komen 3 stokjes, gevolgd door een losse.
Op de gemarkeerde punten wordt gemeerderd door hier 2x (3 stokjes gevolgd door een losse) om deze losse van de vorige toer te haken.
Sluit elke toer af met een HV.

Haak de poncho zo lang als je zelf wilt. Ik heb hem tot net over de ellebogen gemaakt.

Sorry voor de slechte kwaliteit van de tekening. Ik heb geprobeerd terug te vinden waar ik het patroon vandaan heb, zodat ook de credits naar deze persoon gaan, maar dat is me helaas niet gelukt. Dus heb ik maar een foto gemaakt van hetgeen ik gekopieerd had.

Ook staat een patroon (ietsje anders) op onderstaande site:

De poncho ga ik nog afwerken met een randje en een mooie bloem.

Lekker voor 's avonds om te dragen voor wat extra warmte! 
Ik heb "wol" van de Wibra gebruikt, maar je kunt natuurlijk ook echte wol gebruiken. 
Ik ben al met dezelfde poncho voor mezelf begonnen.

ps: mijn dochter een poncho....dan ook de barbie een poncho, hihihihi!

2 opmerkingen:

  1. Hier vind je de originele link.
    http://creahobbyvanaly.nl/rose-ramona-poncho-met-patroon/